سوال
 
لوح دل
 
 
شنبه 21 آبان 1390برچسب:آیه تطهیر,اهل بیت,زنان پیغمبر, :: 20:52 ::  نويسنده : امين

پاسخ :

اولا در بین مفسران، محققین، قرآن شناسان و حتی عامه مسلمین امری واضح و روشن است که ایرادی ندارد که بعضی از آیات، اولش درمورد مطلبی و وسطش در مورد مطلب دیگر و آخرش درباره موضوع دیگر باشد و در این مطلب اختلافی ندارند که اینگونه نیست که آیات قرآن با یک نظم و ترتیب و معنای جداگانه باشد

ثانیا راویان شیعه و سنی نقل کرده اند که این حدیث در منزل جناب «ام سلمه» بر پیامبر (ص) نازل شد وعلی و فاطمه و حسن و حسین (ع) در آنجا حضور داشتند و پیامبر (ص) عبای خود را بر سر آنها انداخت و فرمود :

«خداوندا اینها از اهل بیت من هستند.» و خداوند آیه تطهیر را فرستاد. سپس پیامبر آیه مذکور را تلاوت فرمود.

ام سلمه عرضه داشت : «یا رسول الله، آیا من از اهل بیت تو نیستم.»

حضرت فرمود : «تو بر خیر هستی» و نفرمودند از اهل بیت من هستی.(صحیح مسلم، ج7، ص122 – مسند احمد، ج4، ص367 – فضائل الصحابه، ص22 – السنن الکبری، ج10، ص114 – الدر المنثور، ج5، ص199 – کنز العمال، ج1، ص 178 و ج3، ص640 – ذخائر العقبی، ص16 و...)

پس اجماع راویان شیعه وسنی بر این است که این حدیث در شأن پیامبر (ص) وعلی و فاطمه و حسن و حسین (ع) نازل شده است و اختلافی در خصوص این آیه نکرده اند.

ثالثا این آیه دلالت بر عصمت می کند و حال آنکه علما اتفاق کرده اند بر عدم عصمت زنان پیامبر و هیچ کس قائل به عصمت آنان نشده است.

رابعا در ادبیات عرب علامت جمع مذکر به «میم» و علامت جمع مونث به «نون» است و جایز نیست در ادبیات عرب استعمال علامت مذکر برای مونث و بالعکس وقتی به قبل و بعد آیه تطهیر نگاه می کنیم مشاهده می شود که تمام به صورت جمع مونث و با «نون» استعمال شده،

مثلا فرموده «یَا نِساءَ النَّبِی لَستُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ»(سوره احزاب، آیه 32)

و فرموده : «إِنِ اِتَّقَیتُنَّ» و یا «فَلا تَخضَعنَ بِالقُولِ»

تا آنجا که می فرماید «وَ أَطُعنَ اللهَ وَ رَسولَه» تمام جمع مونث است و به «نون» آمده است. وقتی به آیه تطهیر می رسد ناگهان خداوند متعال از جمع مونث به جمع مذکر برمیگردد و فرموده است :

«إِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیراً»

جمع را یه «میم» آورده است. و ما می فهمیم که منظور این آیه مونثات قبل و بعد نبوده است و گرنه این چرخش ناگهانی از مونث به مذکر هیچ دلیلی ندارد.

سپس در آیه بعد می فرماید : «وَاذکُرنَ مَا یُتلی فِی بُیُوتِکُنَّ» جمع را به «نون» آورده است. پس معلوم می شود مراد از تطهیر همان کسانی هستند بیان شد.

التماس دعا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 71
بازدید هفته : 235
بازدید ماه : 477
بازدید کل : 25180
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 42
تعداد آنلاین : 1